URUSLAH MASA ANDA DENGAN BAIK

SEMALAM Atuk sempat borak dengan seorang anak buah yang punya hobi "luar Biasa"-hias kereta myvi nya.Sampai masuk competition,jadi club member dan ada menang hadiah.Tahniah.Dan jadi bahan bualan oleh ahli keluarga pula.Mengkagumkan.

2.Bagaimanapun,dalam sembang rengkas Atuk,seperti biasa,ada berikan sedikit nasehat yang
umum,dan tidak direct kepada hobi tersebut.Antara lain"

a.Pentingnya menguruskan dana wang kita sebaik mungkin.Aturkan supaya belanja diri,makan,pakaian,hiburan,kereta tidak dihabiskan.Simpan for rainy days,emergency,sumbang pada ibu ayah,atau utk personal saving.Punya saving habit yg baik memang amalan terpuji.

b.Pentingnya menguruskan masa dengan efficient and effective.Masa utk diri,ibadah,kesihatan,
keluarga,rakan2,hobi,.Untukkan masa dgn mmberi keutamaan mengikut keperluan diri.Jgn biarkan masa berlalu dan kosong tanpa beri manafaat kpd diri atau klrga.

c.Perlunya sentiasa sayangi dan hormati ibu bapa kita.Sebab nanti anak2kita pula akan sayang dan hormati bila kita tua.Sentiasa doakan keselamatan dan kaebahagiaan ibu ayah.Pamerkan kasih sayang kita pada mereka.Mengapa mesti malu.Mulailah dari hari ini.

d.Perlunya merancang dalam kehidupn ini.Termasuk apa usaha untuk perbaiki kerjaya,sahsiah
diri.Dari segi ilmu,ibadah,personality,kekeluargaan.

Nampak macam akademik sangat,tapi rasa puas sebab dapat sampaikan message.Harap ia berfaedah kepada sesiapa yang membacanya.

Comments